IFRS 16: Als Kafka gaat boekhouden, en hoe daarmee om te gaan

IFRS16 en autolease

Boekhoudregels en standaarden zijn bedacht en uitgewerkt om zoveel mogelijk eenduidigheid en transparantie te verkrijgen voor de aandeelhouders en andere stakeholders. Dat die transparantie noodzakelijk is, is duidelijk. Enron, Worldcom, Ahold, Vestia, .. allemaal klinkende namen waar de cijfers niet voldoende lieten zien dat er iets ernstigs aan de hand was. Het moet dus beter, en we zijn nog lang niet op bestemming. IFRS is een regelboek dat precies uitlegt hoe het dan wel zou moeten, vooral bij grotere internationale ondernemingen in Europa. Bent u beursgenoteerd, dan is het een verplicht nummer.

Helaas, zoals dat gaat met regelboeken: Kafka arriveert, en goede bedoelingen eindigen in vreemde uitkomsten. Nu ook voor uw leaseauto’s met de nieuwste versie van de regelbijbel, IFRS 16. Ondanks dat de auto’s geleverd worden door een derde en daar zijn gefinancierd, moet u ze toch op de balans opnemen. De logica erachter: het is een lange termijn verplichting die speciaal voor u is ingericht.

Ratio’s voor u komen mogelijk in gevaar

Op zich niet spannend, denken we dan. Echter, daar komt de andere Kafka man voorbij: De Bank. Die wil namelijk voldoende eigen vermogen versus vreemd vermogen. En plots komt er een grote hap vreemd vermogen bij nu de leaseauto’s op de balans verschijnen. Resultaat: uw ratio’s —  zoals dat heet — komen in gevaar, en een rondje heronderhandelen met uw huisbank begint. Terwijl er in de praktijk werkelijk niets is veranderd aan het risicoprofiel van uw bedrijf.

Oplossing van traditionele leasemaatschappijen is een schijnoplossing

De oplossing van traditionele leasemaatschappijen is schijnoplossing.  Ze gaan voor u namelijk – op verzoek – de factuur splitsen in een lease deel en een service deel. Het lease deel komt op de balans, het service deel niet. Probleem niet echt opgelost, maar in ieder geval kleiner gemaakt. Het echte probleem wordt niet opgelost: de lange termijn verplichting. We geloven dat in deze tijd het bedrijfskundig sowieso al niet meer passend is om verplichtingen aan te gaan voor wat feitelijk uitwisselbare auto’s zijn. En al helemaal niet meer in context van betalen voor gebruik, een sneller veranderende omgeving en nieuwe mobiliteit.

Wat nu? Het leasemodel kan beter en anders

Eigenlijk laat IFRS zien als stok achter de deur dat het leasemodel beter en anders kan. Flexibeler, geen lange termijn verplichtingen en toch de auto’s die u nodig heeft om uw medewerkers dagelijks onderweg te hebben richting de klant. We vertellen u graag hoe u wagenpark flexibeler kan inrichten en tegelijkertijd uw bedrijf wendbaarder kan maken.

Meer info:

Contactpersonen Tincan Lease:blik-puur2

Wim Halverhout                   : 06-29309369 of wim@tincanlease.nl

Erik van Breusegem            : 06-53362056 of erik@tincanlease.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.